Læringsmål 1
1
Jeg sorterer geobrikker efter fx efter farve.
2
Jeg sorterer geobrikker efter flere systemer fx farve, størrelse, runde og kantede.
3
Jeg sorterer geobrikker efter flere faglige kategorier.
Læringsmål 2
1
Jeg beskriver figurer med eget sprog fx de runde.
2
Jeg anvender fagord som kanter og hjørner, i beskrivelsen af figurer.
3
Jeg kategoriserer alle figurerne og anvender fagord som; lige lange sider og fire hjørner.
Læringsmål 3
1
Jeg præsenterer fotos af enkle geometriske figurer fra omverden fx trekantede vejskilte.
2
Jeg præsenterer fotos af flere typer geometriske figurer fra omverden fx forskellige vejskilte, trekanter, cirkler, firkanter.
3
Jeg præsenterer fotos og egne optegninger af forskellige geometriske og sammensatte figurer fra omverden.
Læringsmål 4
1
Jeg tegner og bygger enkle figurer i forskellige størrelser.
2
Jeg tegner og bygger flere forskellige figurer af hver geometrisk type.
3
Jeg tegner og bygger forskellige figurer af hver type herunder også fx konvekse figurer.
Læringsmål 5
1
Jeg tegner og bygger enkle modeller af hverdagen ved at sammensætte figurer fx med sømbræt.
2
Jeg tegner og bygger modeller af hverdagen ved at sammensætte flere figurer herunder ved at flytte figurer sammen i forprogrammeret dynamisk geometriprogram.
3
Jeg tegner og bygger modeller af hverdagen ved at sammensætte mange mindre figurer herunder i dynamisk geometriprogram og præsenterer min konstruktion.
Læringsmål 6
1
Jeg undersøger ved at bygge og tegne og konkluderer med ja/nej for at besvare spørgsmål af typen: “Kan det lade sig gøre at…?”
2
Jeg undersøger ved at bygge og tegne, for at besvare spørgsmål af typen: “Kan det lade sig gøre at…?”
3
Jeg undersøger ved at bygge og tegne og argumenterer for at besvare spørgsmål af typen: “Kan det lade sig gøre at…?”