Læringsmål 1
1
Jeg anslår længder på 0-20 cm.
2
Jeg anslår længder på 0-50 cm og 0-50 m.
3
Jeg anslår længder på 0-100 cm og 0-100 m.
Læringsmål 2
1
Jeg måler længder under 1 m med anvendelse af fx centicuber og lineal og beskriver længder med tal, antal centicuber og centimeter.
2
Jeg måler længder over 1 m med anvendelse af fx lineal eller målebånd og beskriver længder med tal, centimeter og meter.
3
Jeg måler længder på 0-100 m med anvendelse af lineal, målebånd eller meterhjul og beskriver længder med tal, centimeter og meter.
Læringsmål 3
1
Jeg anslår, måler og beskriver vægt på 0-50 gram med brug af skålvægt og centicubes.
2
Jeg anslår, måler og beskriver vægt på 0-500 gram med brug af forskellige typer vægte fx skålvægt, analog og digital vægt.
3
Jeg anslår, måler og beskriver vægt på 0-1000 gram og kan vælge hensigtsmæssigt mellem forskellige typer vægte og sammenligner vægt med brug af fagsprog.
Læringsmål 4
1
Jeg anslår et minut ved fx at tælle langsomt til 60 eller sætte streger.
2
Jeg måler og aflæser minutter på analogt stopur.
3
Jeg kan aflæse timer og minutter på digitale- og analoge ure.
Læringsmål 5
1
Jeg aflæser hele og halve timer på analoge ure.
2
Jeg aflæser hele og halve timer på analoge- og digitale ure.
3
Jeg aflæser klokken hel og halv på både analoge og digitale ure samt kender fx klokken 13.00 og 1.00 begge beskriver kl. et, men om hhv. eftermiddagen og natten.
Læringsmål 6
1
Jeg angiver enhed ud fra kategori fx cm ved længde og g ved vægt og kan vælge måleredskab ud fra kendskab til enheden.
2
Jeg angiver enhed ud fra kategori og størrelse fx 1 m i stedet for 100 cm og vurderer måleredskab ud fra genstandens størrelse fx lineal eller målebånd.
3
Jeg vurderer enhed ud fra overvejelser af kategori og vurderer det mest hensigtsmæssige måleredskab ud fra form og størrelse fx målebånd til at måle omkring hovedet og meterhjul til store afstande.
Læringsmål 7
1
Jeg giver forslag til, hvordan et spørgsmål kan undersøges med matematik.
2
Jeg selv foretage en undersøgelse af et spørgsmål fx “Hvor meget garn er der i garnnøglet …? ” og fx vikler garnet på meterstok og tælle viklinger.
3
Jeg kan forklare, hvordan jeg har undersøgt et spørgsmålet med matematik og kan vurdere metode og om resultatet kan passe.