Læringsmål 1
1
Jeg bruger strategier, der understøttes af konkrete hjælpemidler fx centicuber eller apps.
2
Jeg vælger og bruger flere forskellige typer af strategier.
3
Jeg vælger og argumenterer for valget af den smarteste strategi blandt flere.
Læringsmål 2
1
Jeg viser og svarer på, hvordan tocifrede tal adderes og subtraheres uden overgang.
2
Jeg viser og forklarer med egne ord, hvordan de fleste tocifrede tal adderes og subtraheres med og uden overgang.
3
Jeg viser med sikkerhed og forklarer med fagbegreber, hvordan tocifrede tal adderes og subtraheres med og uden overgang.
Læringsmål 3
1
Jeg siger, at minus er det omvendte af plus.
2
Jeg bruger min viden om plus og minus som modsatte regningsarter til at regne, at fx 5 – 3 = 2 fordi 3 + 2 = 5.
3
Jeg forklarer, hvorfor jeg kan bruge plus, hvis jeg fx skal regne 45 – ___ = 13
Læringsmål 4
1
Jeg vurderer, om et givent overslag er sandt eller falsk med støtte af tælling af tierremse.
2
Jeg vurderer, om et givent overslag er sandt eller falsk ved afrunding til 10’ere.
3
Jeg vurderer med sikkerhed overslag af sum og differens af tocifrede tal med flere led og forklarer mit ræsonnement.
Læringsmål 5
1
Jeg skriver facit for enkle regnehistorier og formulerer egne korte regnehistorier.
2
Jeg løser regnehistorier og viser regneudtryk og formulerer egne med brug af fagbegreber.
3
Jeg løser komplekse regnehistorier med regneudtryk og benævnelser og formulerer egne regnehistorier med variation og brug af fagbegreber.
Læringsmål 6
1
Jeg gentager regler, andre har formuleret – fx jeg kan bytte om på tallene ved plus, men ikke ved minus.
2
Jeg formulerer regler ud fra konkrete taleksempler – fx det giver samme tal, hvis jeg trækker nul fra tallet.
3
Jeg kan med eksempler forklare, hvorfor generaliserede regler for addition og subtraktion gælder.