Læringsmål 1
1
Jeg spejler enkle figurer, der følger linjerne på ternet papir i lodret eller vandret spejlingsakse med støtte af spejl eller via en forprogrammeret fil til dynamisk geometriprogram.
2
Jeg spejler de fleste figurer i lodret eller vandret spejlingsakse evt. med støtte af spejl og spejler polygon i forprogrammeret fil i dynamisk geometriprogram.
3
Jeg spejler sværere figurer i både lodret, vandret og skrå spejlingsakser og kan benytte spejlingsværktøjet frit i dynamisk geometriprogram.
Læringsmål 2
1
Jeg anvender et spejl for at finde og tegne symmetriakserne i en figur.
2
Jeg genkender symmetriakserne i en figur og kan tjekke med et spejl og tegner dem.
3
Jeg ser på øjemål de fleste symmetriakser i en figur og vurderer ret nøjagtigt deres placering og tegner dem.
Læringsmål 3
1
Jeg forskyder enkle figurer med støtte af ternet papir.
2
Jeg forskyder figurer også de, hvis omkreds ikke følger papirets tern.
3
Jeg foretager flere flytninger i træk med mere komplekse figurer.
Læringsmål 4
1
Jeg fortsætter og fremstiller enkle mønstre med 3-4 elementer.
2
Jeg fortsætter og fremstiller mønstre med 4-5 elementer.
3
Jeg fortsætter mønstre med flere elementer.
Læringsmål 5
1
Jeg beskriver mønstre med farver og ord som op, ned, til højre… mv.
2
Jeg beskriver mønstre med en blanding af hverdagssprog og fagord.
3
Jeg beskriver mønstre med fagbegreber – fx mønster, forskydning, spejling, gentagelse.