Læringsmål 1
1
Jeg udpeger plane og rumlige figurer.
2
Jeg kategoriserer plane og rumlige figurer i typerne fx cirkler, trekanter, firkanter… og kugler, pyramider og kasser.
3
Jeg finder eksempler på sammensatte plane og rumlige figurer i hverdagen og kategoriserer i typerne: cirkler og polygoner samt pyramider, kegler, kasser og kuber og øvrige prismer.
Læringsmål 2
1
Jeg forbinder en rumlig kasse med en udfoldning ved at bygge en kasse og pakke ind i en papirudfoldning. Jeg siger fx: “Rumlig, plan, rumlig, plan…”, når en rumlig figur bliver udfoldet i en animation.
2
Jeg klipper rumlige figurer og navngiver de plane figurer i udfoldningen samt bygger kasser af centicuber med en højde på 1 ud fra udfoldninger.
3
Jeg tegner skitser af udfoldninger af forskellige rumlige figurer bestående af plane figurer og bygger kasser af centicuber ud fra udfoldninger.
Læringsmål 3
1
Jeg bygger kasser og kuber af centicuber ud fra isometriske tegninger og tegner arbejdstegning af kasser og kuber.
2
Jeg bygger kasser og kuber af centicuber ud fra en arbejdstegning og tegner kasser og kuber isometrisk.
3
Jeg bygger kasser og kuber af centicuber, tegner forskellige kasser og kuber med et givent rumfang samt tegner kasseformede genstande fra omgivelserne.
Læringsmål 4
1
Jeg bestemmer rumfanget af en kasse bygget af centicuber ved at optælle antallet af centicuber.
2
Jeg bestemmer rumfanget af kasser bygget af centicuber ved at finde antal kuber i bunden og gange med antal lag i højden eller ved at fylde æsker med sand og herefter hælde indholdet over i måleglas.
3
Jeg beregner rumfang af kasser ud fra mål på sidelænger.