Læringsmål 1
1
Jeg aflæser hele, halve og kvarte klokkeslæt på analogt og digitalt ur.
2
Jeg aflæser klokkeslæt med 5 minutters intervaller på analogt og digitalt ur, fx 12.25.
3
Jeg aflæser alle klokkeslæt på analogt og digitalt ur.
Læringsmål 2
1
Jeg omskriver mellem fx centimeter og meter.
2
Jeg omskriver mellem de fleste længde-, vægt- og tidsenheder.
3
Jeg omskriver sikkert mellem længde-, vægt-, rumfangs- og tidsenheder.
Læringsmål 3
1
Jeg aflæser navne på ugedage og måneder og årstider og tæller tidsintervaller på en kalender.
2
Jeg siger navne, antal på ugedage og måneder og årstider og kan med hjælp af kalender og knoer regne mig frem til, hvor langt der er mellem to datoer.
3
Jeg beregner tidsintervaller – hvor langt der er mellem ugedage, måneder, årstider og datoer.
Læringsmål 4
1
Jeg tæller omkreds og areal af figurer, der følger et kvadratnet.
2
Jeg måler alle længder på figurer, inden jeg beregner enten en omkreds eller et areal af rektangler.
3
Jeg beregner sikkert omkreds og areal ud fra enkelte mål af figurer bestående af rektangler fx kun en længde og en bredde på et rektangel.
Læringsmål 5
1
Jeg måler rumfanget af væsker med (et helt antal) decilitermål.
2
Jeg vælger at måle rumfanget af væsker ved først at fylde et antal litermål og herefter decilitermålet.
3
Jeg vurderer brug af litermål og decilitermål og omskriver gerne mellem de to mål undervejs.
Læringsmål 6
1
Jeg vælger et måleredskab efter kategorierne længde, vægt, rumfang, tid eller areal.
2
Jeg vælger et måleredskab og enhed efter kategorierne længde, vægt, rumfang, tid eller areal.
3
Jeg vurderer og vælger sikkert det mest præcise og praktiske måleredskab samt enhed efter situationen.