Læringsmål 1
1
Jeg skriver og læser firecifrede tal og skriver større end eller mindre end mellem firecifrede tal.
2
Jeg skriver og læser femcifrede tal og skriver større end eller mindre end mellem tal op til fem cifre.
3
Jeg læser og skriver tallene op til en million og skriver større end eller mindre end tegn mellem tal op til seks cifre.
Læringsmål 2
1
Jeg regner ved hovedregning opgaver af typen 234.000 + 1.000 og 123 10.
2
Jeg regner ved hovedregning opgaver af typen 234.567 + 1.111 og 1,23 100.
3
Jeg formulerer regler for, hvordan der ganges og divideres med tiertal.
Læringsmål 3
1
Jeg forklarer betydningen af decimaltal med en decimal fx at “3,4 betyder 3 hele og 4 tiendedele”.
2
Jeg forklarer betydningen af decimaltal med to decimaler fx “3,45 betyder 3 hele, 4 tiendedele og 5 hundrededele”.
3
Jeg sætter decimaltal med et forskelligt antal decimaler i rækkefølge.
Læringsmål 4
1
Jeg adderer og subtraherer decimaltal med en decimal uden tierovergange, hvor cifrene står på samme decimalplads fx 0,3 + 0,6.
2
Jeg adderer og subtraherer decimaltal med op til to decimaler uden tierovergange, hvor cifrene står på forskellige decimalpladser fx 0,3 + 0,04.
3
Jeg adderer og subtraherer hele tal og decimaltal, hvor cifrene står på forskellig decimalplads fx 7 + 0,05 + 0,4.
Læringsmål 5
1
Jeg omskriver og beskriver decimaltal mindre end 1 med en decimal til tiendedele fx “0,5 betyder 0 enere og 5 tiendedele og skrives 5/10”.
2
Jeg omskriver og beskriver decimaltal mindre end 10 med en decimal til hele enere og tiendedele fx “1,2 betyder 1 hel og to tiendedele og skrives 1 2/10.
3
Jeg omskriver og beskriver decimaltal mindre end 10 med en decimal til hele enere tiendedele og kan beskrive blandet tal og decimaltal.
Læringsmål 6
1
Jeg giver eksempler på symbolets procents anvendelse og illustrerer procent i 10 10.
2
Jeg illustrerer procent i forskellige visuelle diagrammer og omsætter procent til flere brøker af samme størrelse.
3
Jeg beregner et antal ud fra en illustreret procentdel.
Læringsmål 7
1
Jeg giver eksempler på anvendelsen af negative tal, og løser regnehistorier i fællesskab med andre.
2
Jeg løser opgaver med flere etcifrede addender og subtrahender samt løser regnehistorier på egen hånd.
3
Jeg løser opgaver med tocifrede addender og subtrahender samt løser regnehistorier ved at skrive regneudtryk, beregne og angive svar med benævnelse.