Læringsmål 1
1
Jeg afrunder fx priser med støtte i hjælpemidler og afrunder til enere, tiere og hundreder ved hjælp af forprogrammeret regneark.
2
Jeg afrunder fx priser til kontantbeløb og afrunder enere, tiere og hundreder uden brug af hjælpemidler.
3
Jeg afrunder decimaltal til både enere, tiere, hundreder og afrunder priser til kontantbeløb.
Læringsmål 2
1
Jeg giver overslag ved brug af gældende afrundingsregler.
2
Jeg identificerer, hvilke overslagsmåder, der er anvendt i givne situationer.
3
Jeg vurderer forskellige overslagsmåder og argumenterer for, hvilke overslagsmåder, der er smarte i givne situationer.
Læringsmål 3
1
Jeg regner additions- og subtraktionsstykker med få 10’er overgange og en decimal.
2
Jeg egner additions- og subtraktionsstykker med flere 10’er overgange.
3
Jeg regner additions- og subtraktionsstykker med flere led og 10’er overgange.
Læringsmål 4
1
Jeg er sikker i tabeller som fx 2, 3, og 5 og tæller eller tegner mig frem ved andre gangestykker.
2
Jeg er sikker i tabeller som fx 2, 3, 4, 5 og 9 og løser øvrige gangestykker ved at remser.
3
Jeg er sikker i gangestykker fra den lille tabel.
Læringsmål 5
1
Jeg multiplicerer etcifrede tal med 10 eller 100 i hovedet og dividerer tocifrede tal med etcifrede tal uden rest.
2
Jeg multiplicerer etcifrede tal med et antal tiere og med trecifrede tal samt dividerer trecifrede tal med etcifrede tal uden rest.
3
Jeg multiplicerer decimaltal med 10, 100 og 1000 i hovedet og etcifrede tal med et antal tiere, hundreder og tusinder samt dividerer trecifrede tal med eller uden rest.
Læringsmål 6
1
Jeg regner division og multiplikation før addition og subtraktion.
2
Jeg oversætter regnehistorier til regneudtryk, hvor regnehierarkiet indgår.
3
Jeg danner regnestykker og oversætter regneudtryk til regnehistorier, hvor regnehierarkiet indgår.