Læringsmål 1
1
Jeg afgør fx, at udsagnet “skoven er smuk” ikke er et udsagn, og at udsagnet 34 + 72 = 106 er sandt.
2
Jeg giver eksempler på udsagn og ikke-udsagn og argumenterer for, hvorfor matematiske udsagn er sande eller falske.
3
Jeg forklarer fx, hvorfor “skoven er smuk” ikke er et udsagn og at ”i 3-tabellen er der kun ulige tal” er et falsk udsagn.
Læringsmål 2
1
Jeg reducerer udtryk med en variabel og anvender et CAS-program til at reducere udtryk.
2
Jeg reducerer udtryk med flere variable og bestemmer ved hjælp af et CAS-program flere udtryk, der kan reduceres til samme løsning.
3
Jeg skriver forskellige udtryk, der kan forkortes og forklarer, hvad reduktion betyder.
Læringsmål 3
1
Jeg løser ligninger ved efterprøvning og omsætter regnehistorier til ligninger.
2
Jeg forbinder givne ligninger med de tilhørende regnehistorier.
3
Jeg opstiller og løser ligninger ud fra illustrationer.
Læringsmål 4
1
Jeg bestemmer løsninger til uligheder ved at efterprøve med givne tal.
2
Jeg løser uligheder som ligninger.
3
Jeg løser uligheder formuleret som tekst.
Læringsmål 5
1
Jeg skriver facit til givne regnehistorier.
2
Jeg omsætter regnehistorier til ligninger og bestemmer facit til.
3
Jeg løser regnehistorier med ligninger og uligheder, der indeholder reduktion.