Læringsmål 1
1
Jeg tegner arbejdstegninger af centicubefigur på ternet papir eller i dynamisk geometriprogram ud fra konkrete rumlige figurer.
2
Jeg tegner arbejdstegninger ud fra illustrationer af centicubefigurer.
3
Jeg tegner arbejdstegninger af hverdagsgenstande.
Læringsmål 2
1
Jeg tegner centicubefigurer på isometrisk papir eller i et dynamisk geometriprogram ud fra konkrete rumlige figurer.
2
Jeg tegner isometriske tegninger på prikpapir eller i et dynamiske geometriprogrammer ud fra arbejdstegninger af centicubefigurer.
3
Jeg tegner isometriske tegninger af figurer ud fra arbejdstegninger og omvendt.
Læringsmål 3
1
Jeg bygger ligedannede figurer af konkrete materialer.
2
Jeg tegner ligedannede figurer ved hjælp af ternet papir eller prikpapir.
3
Jeg afgør ved måling, om figurer er ligedannede eller ej og konstruerer ligedannede figurer.
Læringsmål 4
1
Jeg tegner formindskelser og forstørrelser af rektangler på ternet papir.
2
Jeg tegner figurer i målestoksforhold som fx 1:2, 2:1, 1:4 og 4:1 og beregner målestoksforhold.
3
Jeg tegner figurer i angivne målestoksforhold og beregner længden i virkeligheden ud fra målestoksforhold.
Læringsmål 5
1
Jeg konstruerer trekanter med vinkelstørrelser som fx 45° og 30°.
2
Jeg konstruerer trekanter ud fra opgivne vinkel- og sidemål.
3
Jeg konstruerer trekanter med lineal og passer ud fra angivelse af de tre sidelængder.
Læringsmål 6
1
Jeg færdiggør påbegyndte perspektivtegninger af kasser med et forsvindingspunkt og hjælpelinjer.
2
Jeg tegner påbegyndte perspektivtegninger af kasser med et forsvindingspunkt.
3
Jeg tegner kasser i perspektiv med et forsvindingspunkt både over og under horisontlinjen.