I kapitlet arbejder eleverne med at aflæse og afsætte ordnede talpar i koordinatsystemets 1. kvadrat. Desuden arbejder eleverne med sammenhængen mellem ordnede talpar, grafer og funktionsforskrifter for rette linjer.
I kapitlet arbejder eleverne med at aflæse og afsætte ordnede talpar i koordinatsystemets 1. kvadrat. Desuden arbejder eleverne med sammenhængen mellem ordnede talpar, grafer og funktionsforskrifter for rette linjer.
Fælles Mål, læringsmål og tegn på læring
Placeringer og flytninger (Fase 1)
Eleven kan beskrive placeringer i koordinatsystemets første kvadrant / Eleven har viden om koordinatsystemets første kvadrant
Algebra (Fase 2)
Eleven kan anvende enkle algebraiske udtryk til beregninger / Eleven har viden om variables rolle i formler og om brug af variable i digitale værktøjer
Algebra (Fase 3)
Eleven kan anvende variable til at beskrive enkle sammenhænge / Eleven har viden om variables rolle i beskrivelse af sammenhænge
Hjælpemidler (Fase 1-2)
Eleven kan anvende hjælpemidler med faglig præcision / Eleven har viden om forskellige hjælpemidlers anvendelighed i matematiske situationer
Repræsentation og symbolbehandling (Fase 1-2)
Eleven kan oversætte regneudtryk til hverdagssprog / Eleven har viden om hverdagssproglige oversættelser af regneudtryk
1
Jeg skal have viden om sammenhængen mellem x- og y-værdier i ordnede talpar
2
Jeg skal kunne aflæse og afsætte ordnede talpar i koordinatsystemets 1. kvadrant
3
Jeg skal kunne tegne grafer ud fra forskrifter samt bestemme og anvende enkle forskrifter til rette linjer
Læringsmål 1
1
Jeg indsætter x-værdier i forskrifter og beregner y-værdierne.
2
Jeg beregner x- eller y-værdier ud fra forskrifter.
3
Jeg vurderer, hvorvidt y er en funktion af x i forskellige hverdagssituationer.
Læringsmål 2
1
Jeg aflæser ordnede talpar i koordinatsystemets 1. kvadrant.
2
Jeg aflæser og afsætter ordnede talpar i koordinatsystemets 1. kvadrant.
3
Jeg forklarer sammenhængen mellem ordnede talpar og deres placering i koordinatsystemets 1. kvadrant.
Læringsmål 3
1
Jeg tegner grafer ved først at beregne x- og y-værdier og derefter forbinde punkterne.
2
Jeg tegner grafer ud fra forskrifter, aflæser skæringspunkter for grafer og forbinder dem med virkelige situationer.
3
Jeg forbinder de tre repræsentationer tekst, graf og forskrift for sammenhænge, der passer sammen.