Læringsmål 1
1
Jeg giver enkelte eksempler på primtal fx 2, 3, 5 og 13 og omskriver sammensatte tal under 30 til et produkt af primtal.
2
Jeg giver en del eksempler på primtal, begrunder, hvorfor fx 7 er et primtal og 9 ikke er samt omskriver sammensatte tal under 50 til et produkt af primtal.
3
Jeg giver mange eksempler på, primtal, og forklarer forskellen på sammensatte tal og primtal.
Læringsmål 2
1
Jeg tegner kvadrater på ternet papir og finder kvadrattal ved at tælle, hvor mange tern kvadratet består af.
2
Jeg finder frem til de 10 første kvadrattal ved beregning i hovedet og øvrige på lommeregneren.
3
Jeg skiver mange kvadrattal, begrunder, hvorfor fx 25 er et kvadrattal og forklarer, hvorfor kvadrattallenes værdi stiger hurtigt i rækken.
Læringsmål 3
1
Jeg læser potenser og omskriver potenser med lille eksponent og rod til hele tal.
2
Jeg læser potenser med brug af fagord og afgør ved omskrivning til hele tal størrelsen af potenser med eksponenter op til 6.
3
Jeg anvender fagordene potens, rod og eksponent og vurderer størrelsen af potenstal.
Læringsmål 4
1
Jeg omskriver mellem tierpotens, talsymbol og talnavn samt multiplicerer og dividerer med tierpotenser ved omskrivning af potenser til hele tal.
2
Jeg multiplicerer og dividerer tierpotenser.
3
Jeg multiplicerer og dividerer tierpotenser i hovedet og skriver store tal som tal gange tierpotenser.
Læringsmål 5
1
Jeg beskriver decimaltal med to decimaler, sætter decimaltal med samme antal decimaler i rækkefølge og omskriver enkelte decimaltal til brøker eventuelt med støtte i et talhus.
2
Jeg beskriver decimaltal med tre decimaler og sætter decimaltal med forskelligt antal decimaler i rækkefølge ud fra pladsværdier samt omskriver tiendedele, hundrededele og tusindedele til decimaltal.
3
Jeg beskriver og skriver decimaltal ud fra angivelse af pladsværdi og omskriver tiendedele, hundrededele og tusindedele til decimaltal i hovedet og fortsætter systemet til fx titusindedele.
Læringsmål 6
1
Jeg afgør, om brøker er lige store ved sammenligning af visuelle repræsentationer.
2
Jeg skriver forskellige brøker med samme størrelse ved at forlænge og forkorte og forkorter i flere omgange brøker mest muligt.
3
Jeg forkorter og forlænger brøker som et redskab ved beregning og forkorter brøker mest muligt af få omgange eller ved hovedregning.
Læringsmål 7
1
Jeg adderer enkle brøker med støtte i visuelle repræsentationer og multiplicerer enkle brøker med et helt tal med støtte i visuelle repræsentationer.
2
Jeg adderer brøker både med støtte i visuelle repræsentationer og ved at forlænge og forkorte ved hovedregning.
3
Jeg adderer flere brøker ved at forlænge og forkorte brøker ved hovedregning, angiver facit som uforkortelig brøk eller blandet tal og multiplicerer brøker med et helt tal uden hjælpemidler.
Læringsmål 8
1
Jeg omskriver brøk til procent ved at aflæse på procenthjul samt omskriver procent til brøk med hundrededele og dernæst til decimaltal.
2
Jeg omskriver brøk til procent ved brug af både procenthjul.
3
Jeg omskriver brøk til procent ved hovedregning og ræsonnement og omskriver procent direkte til decimaltal.
Læringsmål 9
1
Jeg ræsonnerer mig frem til procentdele fx at 25 % er det samme som at halvere to gange.
2
Jeg ræsonnerer mig frem til procentdele med baggrund i, at procent betyder hundrededele fx at når 100% er 200, så er 1% 2.
3
Jeg regner procentdel af større tal med flere strategier – både ved at ræsonnere mig frem samt ved beregning.
Læringsmål 10
1
Jeg adderer, subtraherer og multiplicerer med to hele etcifrede tal med støtte i tallinjer og udpeger regnetegn og fortegn.
2
Jeg løser regnestykkerne, hvor der indgå flere regnetegn efter hinanden samt formulerer regneregler for multiplikation med negative tal ud fra hop på tallinjer og systematisk opbyggede regnestykker.
3
Jeg adderer og subtraherer med hele tal ved hovedregning, formulerer regler for to ens regnetegn, der står efter hinanden og multiplicerer med alle hele etcifrede negative og positive tal.