Læringsmål 1
1
Jeg afrunder til tiendedele og hundrededele og benytter forprogrammeret regneark til at afrunde vilkårlige tal.
2
Jeg afrunder til tiendedele, hundrededele og tusindedele, benytter fagordet decimal sikkert og vurderer, hvilket antal decimaler, der er rimeligt i en given situation.
3
Jeg afrunder til det ønskede antal decimaler, opretter regneark til afrunding af vilkårlige tal med et givent antal decimaler samt vurderer og forklarer afrunding af facit på lommeregneren.
Læringsmål 2
1
Jeg anvender samme eller få strategier til addition og subtraktion.
2
Jeg anvender og vurderer i hvilket situationer bestemte metoder er smartest at bruge.
3
Jeg anvender og vurderer flere additions- og subtraktionsstrategier og kan begrunde valg af strategi.
Læringsmål 3
1
Jeg er sikker i flere tabeller fx 2, 3, 4, 5 og 9 og benytter remse til øvrige tabeller.
2
Jeg giver svar på de fleste gangestykker fra den lille tabel og øvrige stykker klares ved remser og ved at tælle eller regne mig frem.
3
Jeg giver svar på tilfældige gangestykker fra den lille tabel og regner gangestykker fra større tabeller ved at opdele stykket.
Læringsmål 4
1
Jeg multiplicerer decimaltal ved måling ved at tegne længder i forlængelse af hinanden og måle den samlede længde samt multiplicerer tal ved at tegne arealer af fx 12 15 og dele arealet i mindre dele.
2
Jeg multiplicerer et helt tal med decimaltal ved at gange det hele tal med hver pladsværdi fx 4 2,36 = 8 + 1,2 + 0,24 samt multiplicerer to tal ved at gange hver pladsværdi med hinanden.
3
Jeg multiplicerer på egen måde og forklarer min strategi.
Læringsmål 5
1
Jeg finder brøkdel af et helt tal ved hjælp af konkrete materialer.
2
Jeg finder brøkdel af et helt tal ved at multiplicere med tælleren og dividere med nævneren.
3
Jeg formulerer reglen, der gælder for at finde en brøkdel af et helt tal.
Læringsmål 6
1
Jeg udregner regneudtryk med få led og regnetegn og vælger blandt foreslåede mellemregninger den, der passer til en tekst.
2
Jeg udregner regneudtryk efter regnehierarkiets regler med alle regnetegn, parenteser samt potenser og skriver mindre regnehistorier til givne regneudtryk.
3
Jeg danner regneudtryk med vilkårlige tal, alle regnearter, parenteser og potenser og formulerer egne regnehistorier.
Læringsmål 7
1
Jeg skriver enten tal eller facit ud fra en regnehistorie med få taloplysninger.
2
Jeg skriver regneudtryk og facit med benævnelse ud fra regnehistorie med flere taloplysninger.
3
Jeg udvælger oplysninger blandt flere i regnehistorier og skriver regneudtryk med enheder.