Læringsmål 1
1
Jeg påbegynder på baggrund af valgt strategi arbejdet med et matematisk problem.
2
Jeg skifter til en anden strategi, hvis den valgte strategi ikke er tilstrækkelig.
3
Jeg fortsætter arbejdet med problemløsning ved at anvende varierende strategier indtil problemet er løst.
Læringsmål 2
1
Jeg angiver med overslag et divisionsstykkes resultat med angivelse af, om det er et positivt eller negativt resultat.
2
Jeg udregner divisionsstykker med rationale tal.
3
Jeg finder frem til, hvilke tal, der indgår i en mængde ud fra et bestemt gennemsnit.
Læringsmål 3
1
Jeg omskriver mellem videnskabelige tal og potenser.
2
Jeg anvender potenser til at beskrive udviklinger, som eksempelvis kædebreve.
3
Jeg finder regneregler for regneudtryk indeholdende potenser med samme rod.
Læringsmål 4
1
Jeg finder frem til næste tal i en talrække ved at finde frem til mønsteret for talrækken.
2
Jeg undersøger på baggrund af et fundet mønster talfølgers udvikling ved brug af regneark.
3
Jeg finder frem til den formel, som beskriver et givent tal i talfølgen.
Læringsmål 5
1
Jeg beskriver pi ud fra sammenhængen mellem omkredsen på en cirkel og dennes diameter.
2
Jeg beskriver pi med udgangspunkt i Arkimedes konstruktion af en polygon.
3
Jeg forklarer betydningen af, om man anvender en upræcis eller eksakt værdi af pi til beregning.