I kapitlet arbejder eleverne med at opstille og undersøge budget og regnskab i regneark samt at vurdere priser i forbindelse med auktioner og salg af varer. Der arbejdes desuden med elevernes kendskab til privat opsparing og valutakurser.
I kapitlet arbejder eleverne med at opstille og undersøge budget og regnskab i regneark samt at vurdere priser i forbindelse med auktioner og salg af varer. Der arbejdes desuden med elevernes kendskab til privat opsparing og valutakurser.
Fælles Mål, læringsmål og tegn på læring
Problembehandling (Fase 1-2)
Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser / Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
Modellering (Fase 1)
Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model / Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen
Modellering (Fase 2)
Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser, herunder med inddragelse af digital simulering / Eleven har viden om elementer i modelleringsprocesser og digitale værktøjer, der kan understøtte simulering
Tal (Fase 1)
Eleven kan anvende decimaltal, brøk og procent / Eleven har viden om sammenhængen mellem decimaltal, brøk og procent
Funktioner (Fase 1)
Eleven kan anvende lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer / Eleven har viden om repræsentationer for lineære funktioner
1
Jeg skal kunne løse problemløsningsopgaver, som omhandler økonomi.
2
Jeg skal kunne gennemføre en modelleringsproces.
3
Jeg skal kunne anvende regneark som simuleringsværktøj til at opstille en model.
4
Jeg skal kunne omregne mellem forskellig valuta.
Læringsmål 1
1
Jeg forklarer betydningen af begreberne: indtægter, udgifter, budget, regnskab, opsparing og poster.
2
Jeg påbegynder en problemløsningsopgave om økonomi ud fra en valgt strategi.
3
Jeg skifter strategi undervejs i problemløsningen, hvis det er nødvendigt.
Læringsmål 2
1
Jeg gennemfører delelementer af modelleringsprocessen ved at følge anvisninger.
2
Jeg ændrer på modellen ud fra statistiske undersøgelser, som laves undervejs i processen.
3
Jeg planlægger og gennemfører egen modelleringsproces.
Læringsmål 3
1
Jeg udfylder et forprogrammeret regneark og anvende det til simulering.
2
Jeg opstiller med støtte fra tidligere programmeret regneark selv et regneark, som kan anvendes til simulering, samt ændrer i dette regneark, når forudsætninger ændres.
3
Jeg laver uden støtte et regneark, der kan anvendes til simulering og ændrer i dette regneark, når forudsætninger ændres.
Læringsmål 4
1
Jeg forklarer, hvad kursen på en valuta betyder.
2
Jeg omregner valuta ud fra grafiske aflæsninger eller en elektronisk valuta-omregner.
3
Jeg omregner valuta ud fra kurser.