Læringsmål 1
1
Jeg forklarer betydningen af deskriptorerne: mindsteværdi, størsteværdi, variationsbredde, typetal, gennemsnit og median
2
Jeg finder ud fra et givent datasæt deskriptorerne: mindsteværdi, størsteværdi, variationsbredde, typetal, gennemsnit og median.
3
Jeg beskriver ved udarbejdelse af egen undersøgelse data ud fra relevante deskriptorer.
Læringsmål 2
1
Jeg opstiller en hyppighedstabel, hvor der indgår hyppighed og frekvens.
2
Jeg konstruerer ud fra en hyppighedstabel cirkeldiagram og pindediagram.
3
Jeg vurderer, hvilket diagram, der gengiver det ønskede udtryk ud fra den givne hyppighedstabel.
Læringsmål 3
1
Jeg beskriver forskelle og ligheder ved to diagrammer, som viser samme udvikling.
2
Jeg konstruerer pindediagrammer og ændrer efterfølgende på aksernes indstilling for at repræsentationen passer til et bestemt budskab.
3
Jeg konstruerer diagrammer ud fra et givent budskab.
Læringsmål 4
1
Jeg beregner kombinatoriske sandsynligheder for jævne sandsynlighedsfordelinger.
2
Jeg beregner statistiske sandsynligheder ved at gennemføre stikprøveudtag
3
Jeg forklarer forskellen på statistisk og kombinatorisk sandsynlighed.
Læringsmål 5
1
Jeg opstiller et tælletræ med antal kombinationer for en given hændelse.
2
Jeg opstiller et chancetræ med givne sandsynligheder for hvert udfald undervejs.
3
Jeg beregner ujævne sandsynligheder ud fra chancetræer.