Læringsmål 1
1
Jeg bestemmer definitions- og værdimængde ud fra viste grafer.
2
Jeg bestemmer definitions- og værdimængde for andengradsfunktioner ud fra beregning af toppunkt
3
Jeg bestemmer definitions- og værdimængde for funktioner, som beskriver en hverdagssammenhæng.
Læringsmål 2
1
Jeg omskriver en beskrivelse til en tabel, en graf og et funktionsudtryk til en graf.
2
Jeg omskriver en graf til et funktionsudtryk.
3
Jeg beskriver fordele og ulemper ved forskellige repræsentationer.
Læringsmål 3
1
Jeg beskriver, hvilken betydning a og b har for grafens udseende.
2
Jeg gennemfører en eksponentiel regression i både regneark og GeoGebra.
3
Jeg anvender eksponentialfunktioner som model for sammenhænge og forklarer, hvorfor udviklingen i en praktisk kontekst ikke kan fortsætte.
Læringsmål 4
1
Jeg udfører en matematisk undersøgelse ved at forsøge mig frem undervejs.
2
Jeg planlægger og udfører en matematisk undersøgelse.
3
Jeg planlægger, udfører, bearbejder og tolker en matematisk undersøgelse.
Læringsmål 5
1
Jeg gennemfører en regression på data med brug af et it-værktøj og bestemmer derved funktionsforskriften.
2
Jeg gennemfører en regression på data med brug af et it-værktøj og bestemmer en given sammenhæng.
3
Jeg vurderer, hvor god en model, der er opstillet.
Læringsmål 6
1
Jeg finder frem til løsning af en optimeringsopgave ved at prøve mig frem med tal eller ved at bygge konkrete modeller.
2
Jeg finder frem til løsning af en optimeringsopgave ved at beregne en mængde punkter og gennemføre en regression.
3
Jeg finder frem til løsning af en optimeringsopgave ved at opstille et algebraisk udtryk og finde ekstremum i et dynamisk geometriprogram.